Voor Welcome Stranger veranderd Simon Wald-Lasowski zijn huis in een koekoeksklok. Elk halfuur komt een mollige kalkoen uit het zolderraam tevoorschijn die, eenmaal aangekomen op het uiterste punt, zijn lange tong uitrolt en een schreeuw laat horen. Can't face another sad salad! is een technisch vernuftig kunstwerk dat als een speelse, hallucinerende glitch verstoring teweeg.
Simon Wald-Lasowski woont sinds eind jaren negentig in Amsterdam, waarvan meer dan 10 jaar in de Hasebroekstraat. In die tijd heeft hij de stad zien veranderen, zowel de openbare ruimte als de privé ruimte. Beide zijn steeds meer in het teken komen te staan van efficiëntie, orde en de behoeften van de markt. Het is een fenomeen dat vele kanten heeft en meerdere namen kent. Een daarvan is "Disneyficatie", de verandering van de openbare ruimte van de stad om aan de behoeften van de toeristische industrie te voldoen. Can't face another sad salad! is een kleine onderbreking van de logica van het late kapitalisme, een metronoom van het absurde en daarmee ook een uitnodiging om andere toekomsten te dromen.
Meer over Simon Wald-Lasowski
Simon Wald-Lasowski (1980, Parijs) verzamelt, bestudeert en bouwt installaties van vaak massa geproduceerde sculpturen en objecten. Je zou kunnen zeggen dat ze functioneren als een archief van het antropoceen. Het tijdperk waarin we leven en waarin de mens de natuur grotendeels domineert, met alle gevolgen van dien. Wald-Lasowski's veelzijdige praktijk getuigt van een oprechte liefde voor snuisterijen en curiosa, en een gebruik van objecten als acteurs binnen installaties. Dit resulteert in kunstwerken die kleurrijk en herkenbaar zijn maar tegelijkertijd ongemakkelijk omdat ze raken aan onderdelen van het leven die taboe zijn, zoals alcoholisme en overconsumptie. Simon had onlangs tentoonstellingen in W139 in Amsterdam en 1646 in Den Haag.
"Dit werk is voor de paradijsvogels die de straten van het Amsterdam waarvan ik houd kleurden. Het is een ode aan de outcasts, de weirdo's, de queers en de provocateurs die vroeger de boel op stelten zetten. Ik mis ze - er lijkt steeds minder ruimte te zijn voor chaos in een stad die haar kleurrijke randje verliest van de dominante leer van de 'normale' cultuur, die alles beige maakt." Simon Wald-Lasowski
Het technische ontwerp van Can't face another sad salad!, dat deels mechanisch en deels handmatig wordt aangedreven, is ontwikkeld door kunstenaar Lefki Mevissen.