Kunstenaar Kristina Benjocki maakte samen met filmmaker Stijn Verhoeff een film die een poëtische verkenning biedt van het Plan van Gool. Het is een poging hun veelzijdige leefomgeving in beeld en geluid te vangen. De film is hier te zien met behulp van de QR code en zal op een aantal momenten tijdens gezamenlijke bijeenkomsten worden gescreend. Data zijn: Zaterdag 27 juli, Woensdag 31 juli en Zaterdag 31 augustus. Locatie is dan: Bovenover 241.
PLAN VAN GOOL
Eind jaren zestig ontwierp de architect Frans van Gool in opdracht van de gemeente Amsterdam het ‘Plan van Gool’, een betonnen wooncomplex in het uitgestrekte polderlandschap van Amsterdam-Noord. Er verschenen ruim 1100 ‘gestapelde portiek woningen in het groen’, in tien door middel van loopbruggen met elkaar verbonden flats, met op iedere vierde verdieping een galerij. Het werd een unieke wijk in ritmisch beton, waar meer dan vijftig jaar vele duizenden mensen woonden en wonen; in het begin de pioniers die de ruimte letterlijk invulling gaven, later ook arbeidsmigranten uit alle windrichtingen. Sommigen vinden het Plan van Gool foeilelijk, anderen komen er speciaal voor in de wijk wonen: “Ik ben blij dat er geen kleur in de architectuur zit. Kleur wordt gemaakt door de bomen, planten en mensen, en niet door de architectuur”, vertelt een bewoner in een luisterwandeling te horen op de website van Museum Amsterdam Noord. Het Plan van Gool kent vele gezichten en draagt een rijke geschiedenis met zich mee.
KATALISATOR
De korte film van Benjocki en Verhoeff is gebaseerd op gesprekken met buurtbewoners en gemaakt met gedetailleerde filmopnamen van de dagelijkse activiteiten en werkzaamheden in de wijk. De komende maanden zullen Benjocki en Verhoeff doorgaan met het voeren van gesprekken met hun medebuurtbewoners. Fragmenten van deze gesprekken zullen in een podcast samengebracht worden.
‘We wilden ons richten op de buurt en daar binnen werken in plaats van vanuit ons eigen huis. De interviews, observaties en het werken met de gemeenschap staan centraal in hoe de film is vormgegeven.’
FORUM: ONTMOETINGSPLAATS
Bezoek ook dit kunstwerk. Je vindt het tegenover The Breed 701. Het werk heet Ontmoetingsplaats. Het is uitzonderlijk in het oeuvre van kunstenaar Shinkichi Tajiri (1923-2009), waarin vaak knopen van zware materialen voorkomen. Dit object is niet alleen om naar te kijken, maar een plek met een duidelijk gedefinieerde gebruiksfunctie. Je kunt er op en in gaan zitten, om even te pauzeren of een praatje te maken. Tajiri sluit hiermee aan bij een nieuwe stroming in de beeldende kunst in de jaren 1970, die kunst zo volledig mogelijk in het dagelijks leven wilde integreren. Kunstwerken moesten een functie vervullen in het alledaagse bestaan van mensen. Het werk sluit goed aan bij de ideeen van Van Gool en de film die Kristina Benjocki en Stijn Verhoeff maakten.
OVER DE KUNSTENAARS
Kristina Benjocki is in 1984 in Zrenjanin, het voormalig Joegoslavië, geboren. Zij heeft haar werk tentoongesteld bij diverse instellingen en platforms wereldwijd, waaronder Rijswijk Museum, Museum Hedendaagse Kunst in Belgrado, Servië; Museum Hedendaagse Kunst in Eupen, Belgie; Stedelijk Museum Amsterdam, het Museum voor Moderne en Hedendaagse Kunst in Rijeka, Kroatië; Izolyatsia in Kyiv, Oekraïne; de American University in Beiroet, Libanon. Het oeuvre van Benjocki wordt sterk beïnvloed door archeologische praktijken en reflecteert op archeologie zelf. Haar werk maakt ons bewust van hoe verhalen worden geconstrueerd en hoe deze constructies onze perceptie van de wereld beïnvloeden. Ze onderzoekt de omstandigheden waaronder tijdsfragmenten worden verzameld,
vastgelegd, gedocumenteerd, gerepresenteerd, gedeeld, weggelaten, verdrongen of over het hoofd gezien, en de gevolgen die dit heeft voor kennis en de vorming van identiteit en gemeenschap. Centraal in haar werk staat het archief, dat zij ziet als een instrument om nieuwe geschiedenissen te schrijven.
Stijn Verhoeff is filmmaker en schrijver. Naast zijn eigen, individuele projecten werkt hij vaak samen met andere kunstenaars, schrijvers en muzikanten. Sinds 2022 is hij bestuurslid van Fossil Free Culture NL en adviseur van de Studentenraad van de Gerrit Rietveld Academie en het Sandberg Instituut. Stijn Verhoeff is in 1981 in Amsterdam geboren.
Het Hoogt en het Laagt is de tweede samenwerking tussen Benjocki en Verhoeff na de film While the Pile of Rubble Grows Towards the Sky, die vorig jaar uitkwam.
OVER WELCOME STRANGER
Sinds 2020 nodigt het platform Welcome Stranger verschillende kunstenaars uit om nieuwe, tijdelijke kunstwerken te maken voor de façades van hun huizen. Hiermee geven ze iets persoonlijks bloot midden in hun eigen buurt. Deze zomer heeft Welcome Stranger drie kunstenaars uitgenodigd om een nieuw werk te maken in de drie verschillende stadsdelen waar ze wonen. De gevels creëren een omgeving voor nieuwe observaties, waar iedere voorbijganger welkom is om kennis mee te maken.
Meer informatie vind je hier of via de kaart hieronder.